Κυριακή 4 Οκτωβρίου 2009

Νέα Γενιά Gps


Οι μεγάλες τεχνολογικές ανακαλύψεις τείνουν να συνοδεύονται από επίθετα όπως τα ''τυχαία,σπουδαία,πανανθρώπινη''.Οι ΄περισσότερες από τις τελευταίες έχουν και ένα άλλο κοινό στοιχείο.Χρησιμοποιούνται αρχικά κρυφά από τον στρατό ή άλλες κυβερνητικές οργανώσεις και αφού επιτελέσουν τον ''μυστικό'' χαρακτήρα τους δίδονται για χρήση στην αγορά(ε,να βγάλουμε και τα έξοδά μας).Τέτοιες ανακαλύψεις είναι η τηλεόραση,το ραντάρ,το GPS και πολλά άλλα.

Το GPS(Global Positioning System) πρόκυται για μια τεχνολογία που ανήκε στη δικαιοδοσία του αμερικανικού Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Στα μέσα της δεκαετίας του 1960 το σύστημα δορυφορικής πλοήγησης, γνωστό τότε με την ονομασία Transit System, χρησιμοποιήθηκε ευρέως από το αμερικανικό ναυτικό. Στην συνέχεια προς τα τέλη του 1980 άρχισε να χρησιμοποιείται και στις εμπορικές πτήσεις αεροπλάνων.Απαιτήθηκαν αρκετές δεκαετίες, μέχρι δηλαδή τα μέσα της δεκαετίας του 1990, ώστε το σύστημα GPS να εξελιχθεί, να γίνει ιδιαίτερα ακριβές(ειδικά στην οριζόντια συνιστώσα) και να αρχίσει να διατίθεται για ελεύθερη χρήση από το ευρύ κοινό.Φτάνοντας στο 2000,άρχησαν να κυκλοφορούν μικρές combat συσκευές GPS με το γνωστό τσιπάκι Surf Star 2 ανοίγοντας έτσι την αγορά για τον μέσο χρήστη-αγοραστή μιας και το κόστος τους υποπολλαπλασιάστηκε.Φτάνοντας στο Surf Star 3 το οποιό συνοδεύει ακομα και μικροσυσκευές όπως κινητά και ρολόγια.

Τα χρόνια όμως πέρασαν και μετά την αλματώδη ανάπτυξη-χρήση του GPS σε δεκάδες καθημερινές εφαρμογές προέκυψε η ανάγκη(όπως γίνεται συνήθως) για την αναβάθμισή του.Η Ευρωπαϊκή Ένωση παρουσίασε λοιπόν το νέο σύστημα δορυφορικής πλοήγησης (satnav) EGNOS, το οποίο θα βοηθήσει τους πιλότους, τους οδηγούς, τους πεζοπόρους και τους τυφλούς, βελτιώνοντας περίπου στα δύο μέτρα, από δέκα που είναι σήμερα(για ένα μέσο δέκτη), την οριζόντια ακρίβεια του αμερικανικού στρατιωτικού συστήματος GPS, είναι δηλαδή πέντε φορές πιο ακριβές από το τελευταίο.
Το νέο δωρεάν σύστημα, που θα χρησιμοποιεί τρεις δορυφόρους, 34 - 40 επίγειους σταθμούς και τέσσερα κέντρα ελέγχου, θα βελτιώσει επίσης την κάθετη ακρίβεια του GPS, πράγμα σημαντικό για τις προσγειώσεις των αεροπλάνων. Η υπηρεσία «Ασφάλεια-για τη-Ζωή», για την πλοήγηση των αεροσκαφών, θα είναι διαθέσιμη από το 2010, όπως ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με τα πρακτορεία Ρόιτερ και Γαλλικό.
Οι αγρότες επίσης θα ωφεληθούν από τη βελτιωμένη ακρίβεια, για να κάνουν ακριβέστερους αεροψεκασμούς, ενώ θα διευκολυνθεί η υλοποίηση άλλων εφαρμογών, όπως η αυτόματη χρέωση των οχημάτων στα διόδια των δρόμων, η χρέωση ασφαλίστρων στα αυτοκίνητα ανάλογα με την χρήση τους και η εφαρμογή νέων συσκευών καθοδήγησης των τυφλών.
Το EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service) αποτελεί πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA*) και της ευρωπαϊκής υπηρεσίας Eurocontrol. Το νέο σύστημα προλειαίνει το έδαφος για το επερχόμενο πιο εξελιγμένο ευρωπαϊκό σύστημα δορυφορικής πλοήγησης Galileo, ένα φιλόδοξο πρόγραμμα 4 δισ. ευρώ, που θα αποτελέσει ανταγωνιστή του αμερικανικού GPS και αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία από το 2013 ή 2014, μετά από πολλές καθυστερήσεις και διαμάχες των κρατών-μελών της ΕΕ για την χρηματοδότησή του.
Το EGNOS είναι διαθέσιμο σε οποιονδήποτε χρήστη διαθέτει ένα δέκτη συμβατό με GPS/SBAS και καλύπτει σχεδόν όλη την επικράτεια των 27 κρατών της ΕΕ, ενώ μπορεί μελλοντικά να επεκταθεί και σε γειτονικά κράτη (π.χ. στη Β. Αφρική). Η χρήση του συστήματος δεν απαιτεί κάποια εξουσιοδότηση.


*O ESA δημιουργήθηκε στις 30 Μαΐου του 1975 με σκοπό τον καλύτερο συντονισμό των ευρωπαϊκών διαστημικών δραστηριοτήτων προσπαθώντας να κινηθεί στα χνάρια της ΝΑSA.Τα τελευταία χρόνια πληθαίνουν τα διαστημικά πρόγραμμάτα που δημοσιοποιούνται.Σπουδαία επιτεύματα του φορέα είναι το γνωστό τηλεσκόπιο Χαμπλ και ο δορυφόρος Envisat.Η Ελλάδα(αν και αργά) έγινε μέλος το 2005

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου